przejdź do Sochaczew.pl
203430 odwiedzin
Spacerkiem po Łodzi

Trzy klasy Szkoły Podstawowej imienia Fryderyka Chopina w Sochaczewie 5a, 5c i 6b pojechały na wycieczkę do Łodzi. O godzinie o 8:00 wyruszyliśmy w podróż. Zaczęliśmy od zwiedzania stacji niemieckiej-Radegast. To niemiecka nazwa Radogoszcza, dzielnicy Łodzi zwanej wtedy Litzmannstadt. A w okresie okupacji niemieckiej 1939-45 Radegast był stacją kolejową łódzkiej zamkniętej dzielnicy żydowskiej, z której w wagonach wywożono ludność żydowską do obozów koncentracyjnych.

Kolejnym punktm naszej wycieczki było zejście do podziemi pod Łodzią do miejsca zwanego Dętką. Jest to podziemny, owalny zbiornik na wodę, wybudowany w 1926 roku z myślą o płukaniu sieci kanalizacyjnej w centrum miasta. Dętka została zaprojektowana przez brytyjskiego inżyniera Williama Heerleina Lindleya. Można tym podziemnym korytarzem obejść Plac Wolności. Aby jednak przejść podziemiami, musieliśmy podzielić się na trzy grupy.

Podczas gdy jedna z grup krążyła w podziemiach, pozostałe ekipy zwiedzały jedną z najdłuższych ulic w Europie - ulicę Piotrkowską. To najdłuższy w Polsce deptak, gdzie oprócz sklepów i autorskich butików, można odwiedzić ponad sto pubów i restauracji.

Ostatnim punktem naszej wycieczki była "Biała Fabryka" założona przez Ludwika Geyera. Fabrykę wybudowano w latach 1835-1847. Jest to pierwsza w Łodzi mechaniczna przędzalnia. Nie tylko zwiedzaliśmy to muzeum, ale także zabrano nas na niezwykłe warsztaty. Mogliśmy sami wykonać nadruki na specjalnie przygotowanych płóciennych torbach. Każdy z nas ma więc wspaniałą pamiątkę z tej niezwykłej wycieczki. Oczywiście nie obeszło się bez podziękowań. Na zakończenie jedna z uczestniczek wycieczki podziękowała wszystkim opiekunom i organizatorom. Uważam, była to jedna z najciekawszych wycieczek, która na zawsze pozostanie w pamięci uczestników.